Szukaj
  • Grzegorz Grochowski

Poławiacze pereł

Aktualizacja: mar 6


Aby złowić perłę, najlepiej udać się na Zatokę Perską, nabrać oddechu na 3,5 minuty, zanurzyć się na głębokość 36 metrów i zebrać z dna jak największą ilość małży. Niestety skorupiaki zawierające drogocenne klejnoty nie są oznakowane, dopiero na lądzie otwieramy muszle i w niektórych z nich natrafiamy na cenne trofea. Podobnie jest z talentami…


Odkrywanie potencjału naszych dzieci można porównać do połowu pereł. Małże to zachowania (reakcje, słowa, emocje) i wytwory naszych dzieci. Część z nich kryje w sobie wskazówki na temat posiadanych talentów. Na jakie zachowania należy zwrócić baczniejszą uwagę? Są trzy zasadnicze kryteria, które spełnione łącznie mogą sugerować, że nasze dziecko ma określony talent: a) kocha TO robić, b) robi TO dobrze, c) jest na TO zapotrzebowanie.


ad. a) Talent związany jest często z przyjemnością i łatwością wykonywania danej czynności. Na przykład jedno dziecko lubi dużo opowiadać, układa teksty wierszem lub prozą, inne przepada za rozwiązywaniem zadań matematycznych i uwielbia zagadki logiczne, trzecie nie może żyć bez kredek, farb czy klocków, czwarte zawsze nuci coś pod nosem, piąte „nie potrafi spokojnie usiedzieć w miejscu” itd. Zróżnicowanie to nieraz uwidacznia się wyraźnie już w przedszkolu a czasem trzeba na nie poczekać do szkoły podstawowej. Istnieje sporo teorii opisujących to zjawisko. Najbardziej popularna jest autorstwa Howarda Gardnera z Harwardu, który wskazał na 8 rodzajów inteligencji człowieka i twierdzi, że każdy z nas ma swój własny profil intelektualny, odpowiadający za posiadane talenty. Nieco bardziej szczegółowo zajmiemy się tym później.


ad. b) Aby zauważyć u dziecka jakąś zdolność, nie wystarczy stwierdzić, że coś lubi robić, ale należy zapytać, czy czyni to rzeczywiście dobrze. Dlatego, aby zmierzyć siłę uzdolnień naszych pociech, przyglądamy się ich wytworom. Wytworem może być wypowiedź, tekst, rozwiązane zadanie, rysunek, wykonana piosenka itp. Czasem potrafimy sami ocenić wartość wytworów, lecz częściej korzystamy z pomocy fachowców. Najbliższymi ekspertami będą nauczyciele naszych dzieci. Jednak pytając ich o zdanie, trzeba pamiętać, że szkolnictwo jako system nastawione jest na przekaz wiedzy a nie odkrywanie uzdolnień. Dobrym doradcą będzie zapewne instruktor zajęć dodatkowych, jednak tu trzeba uważać na obiektywizm oceny gdyż trener „też musi z czegoś żyć”. Może warto sięgnąć po ocenę szkolnego psychologa czy pedagoga? Nie zawadzi mądra lektura a od czasu do czasu uzasadnione może być zlecenie testu uzdolnień.


ad. 3) Czynności, które wykonuje dziecko dobrze i z przyjemnością, aby zostały uznane za talenty, powinny być obiektywnie użyteczne i potrzebne społeczności w której funkcjonuje. To kryterium nie może być stosowane zbyt wcześnie. Przedszkolak może przepadać za kolekcjonowaniem liści drzew czy robieniem figurek z kasztanów a my nie musimy pytać czy w przyszłości będzie z tego mieć jakiś profit. Co najwyżej cieszymy się, że wzrastają jego zdolności manualne, przybywa wiedzy o gatunkach roślin itp. Dopiero pod koniec szkoły podstawowej czy po jej ukończeniu spoglądamy na predyspozycje naszych pociech bardziej „rynkowo”. One same też coraz częściej zadają sobie pytanie czy z tego co lubią robić i co im wychodzi, da się w przyszłości „wyżyć”. Rodzi się właściwe nastawienie do poszukiwania spełnienia zawodowego. I my rodzice jesteśmy gotowi, by w tym względzie służyć radą i doświadczeniem.


Skoro wiemy na jakie zachowania dzieci zwracać uwagę (wykonywane z pasją, przynoszące dobre efekty i użyteczne), to pozostaje zapytać gdzie są nasze „łowiska”. Na szczęście, aby złowić dziecięce talenty nie musimy udawać się do egzotycznych miejsc. Wystarczy uważna obserwacja tego co nasza pociecha robi w szkole, podczas zajęć dodatkowych a także w czasie wolnym. A propos: czy zauważyliście, że czasu wolnego w życiu naszych dzieci jakby ostatnio coraz mniej? A szkoda, bo wtedy właśnie możemy zaobserwować czym rzeczywiście młody człowiek interesuje się najbardziej.


Grzegorz Grochowski - Talentologia

(tekst opublikowany w miesięczniku "Tak Rodzinie" - https://www.takrodzinie.pl/ )

21 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie